Så organiserar du kylskåpet

Så organiserar du kylskåpet

Kylskåpet är nog ett av de mest använda apparaterna i hemmet, lite underskattad tills man blir utan. Det är också en plats som kanske inte rengörs riktigt så ofta som den borde. Gamla burkar som trängs med en vissen gurka och morötter som sett bättre dagar. Ofta luktar det inte så fräscht som man vill och det ligger smulor och kletig utspilld saft i ett hörn. Dags att göra något åt det. Idag går vi igenon hur du organiserar kylskåpet och lättare kan hålla det rent.

NR 1:

Skapa gärna en veckoplan

Det är lättare att organisera om man vet mer exakt vad det är man faktiskt stoppar in i kylskåpet. Att börja med att göra en veckoplanering är därför aen bra idé. Skriv en lista över vad som ska eller brukar ätas till frukost, lunch och middag. Kolla även om barnen har några utflykter med matsäck planerade för veckan. Om det finns kvällsaktiviteter under veckan så kan det vara bra att planera in något som går snabbt att tillaga eller förbered och frys in. Glöm inte att även planera för snacks, gärna nyttiga sådana. Saker som är lätta att ta i farten. Kokta ägg, vindruvor, små morötter och nötter är några förslag.

STEG 2:
Platsbesparande behållare

Behållare som är kvadratiska eller rektangulara spara mer mer plats än tex runda behållare. Stapelbara både med och utan lock är också at föredra. Glas är bättre än plast både för miljön och hälsan samtidigt som man lättare ser vad som finns i behållaren. om du ser innehållet så är det större chans att du äter det i tid så det blir mindre matsvinn. Handla mat utan förpackning så mycket du kan så parar du både på miljön och tiden det tar att sopsortera allting.

STEG 3:
Töm kylskåpet och rengör

Passa på när kylskåpet gapar lite tomt, innan du åker iväg och handlar. Kolla vad som finns; har något blivit dåligt? Kan du byta till en mindre behållare om det är bara lite kvar av något? Flytta fram sådant som har när till bäst före datum så att det äts / dricks upp först. Passa även på att torka av lite grann om det behövs.

STEG 4:
Preppa

Efter att du handlat och kommer hem med dina matvaror så ta för vana att preppa så mycket du kan på en gång. Lägg över grönsaker, frukt och sallad i bivaxdukar och glas med lite vatten i botten (tex romansallad och färska örter) Skölj allting innan du lägger in det i kylskåpet, kanske kokar några ägg så de är redo.
Det kanske kan kännas tidskrävande i början men snart lär du nog märka att du egentligen sprarar tid i längden. När du öppnar kylskåpet på en onsdagkväll efter träningen så kommer du att tacka dig själv.

STEG 5:
Förvara

Dags att börja stoppa in allt och förvara maten i kylskåpet. Ställ in behållarna med preppad mat och osten inlindad i bivaxduk. Försök tänka ut ett system som är logiskt för dig och din familj men oftast så fungerar det bra att ha mjölk, yoghurt och juice i den övre delen och grönsaker och frukt längre ner där det inte är lika kallt. Sånt som man äter ofta och matrester kan man med fördel ha långt fram. Sådan mat som håller länge passar bättre längre in osv. Med ett organiserat kylskåp så får du lättare överblick över vad du har och minskar på matsvinn, onödiga inköp och sparar därmed på miljö, tid och pengar.
Lycka till med att organisera kylskåpet!