Köp

Avtal om köp ingås när du har slutfört en beställning och vi har skickat en orderbekräftelse till dig per e-post. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager eller vid tekniska fel.

Betalning

Vi använder oss i första hand av betallösningen Klarna Faktura. För de som inte vill eller kan betala genom Klarna faktura går det bra att betala med någon utav de alternativa betallösningarna.

Klarnafaktura gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna faktura är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura, Klarna konto, swish, Paypal eller banköverföring. Allt är lika säkert. Fullständiga villkor för Klarna faktura kan läsas här. Vill du bli återförsäljare så kontaktar du oss via mejl och anger: Företagsuppgifter, verksamhetsbeskrivning, läge och en kort presentation.

Leverans

Normal leveranstid inom Sverige är 1-3 arbetsdagar efter det att vi mottagit din beställning för varor som finns i lager. Vi har som mål att skicka din beställning inom 2 arbetsdagar, och DHL’s leveranstid är normalt 1 dag. I sällsynta fall kan leveransen ta längre tid. Ibland sorterar posten fel och då kan leveranstid vara flera dagar. För varor som inte finns i lager är leveranstiden längre, och en ungefärlig leveranstid för dessa produkter kan variera. Vi tar ut en fraktavgift om 49kr både för privatpersoner och företag inom Sverige till Dhl Servicepoint. Alla beställningar skickas med DHL. Du får en avi (antingen via SMS, mejl eller brev) för hämta ut din beställning på Servicepoint. Paketet ska i detta fall hämtas inom 14 dagar för att förhindra att det går i retur. Vid retur / ej uthämtat paket faktureras en returavgift på 150kr.  Om du vid beställningen har angivit en felaktig adress och försändelsen av denna orsak inte kommer fram till dig är vi varken skyldiga att återbetala dig eller skicka beställningen på nytt.

Ångerrätt

Försenad eller försvunnen leverans

I sällsynta fall kan leveranstiden från dess att vi har skickat en beställning vara lång, upp mot 4 veckor. Sådana förseningar är helt utom vår kontroll och vi kan inte hållas ansvariga för dessa. I sällsynta fall kan paket även spårlöst försvinna helt och hållet. Vår policy är att vänta 4 veckor innan vi kan anse att en försändelse är försvunnen. Först efter 4 veckor från det datum vi har skickat en beställning kan vi utföra en återbetalning eller skicka beställningen igen. När du handlar hos Balanzen har du rätt att ångra ditt köp inom14 dagar efter det att du mottagit varan. Detta förutsatt att produkten är i väsentligt oförändrat skick, d v s oanvänd och ej skadad. Det är tillåtet att öppna förpackningen och kontrollera varan på sådant vis som ej skadar produkten eller dess förpackning.Observera att ångerrätten gäller inte för hygienprodukter eller kosmetika. Ev plombering får dock ej brytas. Du har även rätt att ångra ditt köp när som helst innan vi har skickat varan. För att meddela att du har ångrat ditt köp kontakta oss via mejl. Balanzen kommer ej att lösa ut paket mot postförskott

Reklamationsrätt

Balanzen tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Vi åtar oss även att följa allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Återbetalning

Balanzen åtar sig att återbetala förskottsbetalat belopp inom 20 arbetsdagar från den dag du meddelat oss att du vill häva ditt köp. Vid reklamation åtar vi oss att återbetala returfraktkostnaden inom 20 arbetsdagar från den dag vi mottagit den reklamerade varan, om vi kan konstatera att det från början var fel på varan.